Fox Dominion rozstrzyga sprawę o zniesławienie za 787,5 miliona dolarów, unika procesu

WILMINGTON, Delaware, 18 kwietnia (Reuters) – Fox Corp (FOXA.O) i Fox News we wtorek rozstrzygnęły pozew o zniesławienie złożony przez Dominion Voting Systems na kwotę 787,5 miliona dolarów, blokując głośne śledztwo w sprawie jednego z największych światowych konglomeratów medialnych. Skróty dotyczące relacji z zarzutów oszukańczych oszustw wyborczych w wyborach w USA w 2020 r.

W 11-godzinnej ugodzie ogłoszonej przez Fox, Dominion i sędziego, we wtorek rano wybrano 12-osobową ławę przysięgłych, a sprawa ma się rozpocząć od wystąpień wstępnych we wtorek po południu. Dominion domaga się 1,6 miliarda dolarów odszkodowania w pozwie z 2021 roku, któremu przewodniczył sędzia Sądu Najwyższego Delaware Eric Davis w Wilmington.

Dominion ujawnił kwotę ugody, a Fox przyznał, że jego dyrektor generalny, John Poulos, skłamał na temat swojej firmy. Prawnik z Dominium, Justin Nelson, powiedział, że ugoda „odzwierciedla uczciwość i odpowiedzialność” oraz że „kłamstwa mają konsekwencje”. Prawnicy Dominium odmówili odpowiedzi na pytania, czy Fox News wyda publiczne przeprosiny lub przeprowadzi reformy.

„Zgadzamy się z orzeczeniami sądu, że niektóre twierdzenia dotyczące Dominion były fałszywe. Ta ugoda odzwierciedla zaangażowanie Foxa w przestrzeganie najwyższych standardów dziennikarskich. aby przejść dalej od tych problemów” – powiedział Fox w oświadczeniu.

Akcje Fox Corp były nieco wyższe i wyniosły 34 USD za akcję, ale spadły o 1% w handlu po godzinach po ujawnieniu kwoty rozliczenia.

W sprawie chodziło o to, czy Fox był odpowiedzialny za wyemitowanie fałszywych twierdzeń, że maszyny do liczenia głosów Dominion z siedzibą w Denver zostały użyte przeciwko ówczesnemu prezydentowi Republiki Donaldowi Trumpowi na rzecz Demokraty Joe Bidena w wyborach w USA w 2020 roku. Dominion argumentował, że te roszczenia nadawane na antenie spowodowały „istotną i nieodwracalną szkodę ekonomiczną” dla firmy.

Davis zarządził jednodniowe odroczenie rozprawy w poniedziałek przed kolejną przerwą we wtorek, ponieważ obie strony zawarły umowę prywatnie.

READ  Związek Falcons i Kirka Cousinsa budzi wątpliwości w Atlancie

Umowa uchroniła niektóre z najsłynniejszych ludzi Foxa przed wezwaniem na świadka, w tym prezesa Ruperta Murdocha, 92-letniego magnata medialnego i dyrektorów, którzy pełnią funkcję prezesa Fox Corp. CEO Fox, Suzanne Scott, oraz gospodarze programów, w tym Tucker Carlson, Sean Hannity i Jeanine Brough.

Decyzja o ugodzie jest następstwem orzeczenia sędziego z zeszłego miesiąca, że ​​Fox nie może domagać się ochrony wolności słowa na mocy Konstytucji USA w swojej obronie.

Według Nielsena, Fox News jest najchętniej oglądaną amerykańską telewizją kablową.

Podstawowym pytaniem dla jurorów będzie to, czy Fox świadomie rozpowszechniał fałszywe informacje lub ignorował prawdę, standard „rzeczywistej złośliwości”, który Dominion musi wykazać, aby wygrać sprawę o zniesławienie.

W lutowych dokumentach sądowych Dominion powołał się na komunikację wewnętrzną, w której Murdoch i inni dyrektorzy Fox prywatnie przyznali, że roszczenia Dominion dotyczące fałszowania głosów były fałszywe.

Dominion powiedział, że Fox zawyżył fałszywe twierdzenia, aby podnieść swoje oceny i uniemożliwić widzom migrację do innych rywali medialnych po prawej stronie, w tym One America News Network, która pozywa osobno.

Kolejna sprawa jest w toku

Oprócz ryzyka prawnego dla Fox, inna amerykańska firma technologiczna do głosowania, Smartmatic, złożyła własny pozew o zniesławienie w sądzie stanu Nowy Jork, domagając się odszkodowania w wysokości 2,7 miliarda dolarów. Fox Corp miał w zeszłym roku roczne przychody w wysokości prawie 14 miliardów dolarów.

Fox argumentował, że twierdzenia Trumpa i jego prawników dotyczące wyborów są z natury warte opublikowania i chronione przez Pierwszą Poprawkę do Konstytucji.

Davis orzekł w marcu, że Fox nie może używać tych argumentów, twierdząc, że jego relacja była fałszywa, zniesławiająca i nie chroniła Pierwsza Poprawka.

READ  Wojna Rosji na Ukrainie: aktualizacje na żywo

Dominion pozwał Fox Corp. i Fox News w 2021 roku, twierdząc, że jego działalność została zrujnowana przez fałszywe twierdzenia o fałszerstwach wyborczych, wyemitowane przez wpływową amerykańską telewizję kablową znaną z listy konserwatywnych komentatorów.

Testem powinno być to, czy relacje Foxa przekraczają granicę między etycznym dziennikarstwem a pogonią za rankingami, jak twierdzi Dominion, a Fox zaprzecza. Fox przedstawił się jako obrońca wolności prasy w przedprocesowym impasie.

Skargi wspominają o przypadkach, w których współpracownicy Trumpa, w tym jego byli prawnicy Rudolph Giuliani i Sidney Powell, pojawili się w Fox News, aby złożyć fałszywe zarzuty dotyczące Dominion.

Dominion uzyskał informacje poufne i zeznania od Murdocha oraz innych dyrektorów i komentatorów Fox News. Murdoch opisał twierdzenia o oszustwach wyborczych jako „naprawdę szalone” i „szkodliwe”, ale odmówił wykorzystania swoich uprawnień redakcyjnych do ich zablokowania i przyznał pod przysięgą, że niektórzy gospodarze Fox „poparli” bezpodstawne twierdzenia, które Dominion złożył w sądzie. .

Kiedy Murdoch zobaczył, co Giuliani i Powell mówili o Dominion 19 listopada, zgłosił je dyrektor generalnej Fox News, Suzanne Scott, jako „okropne rzeczy, które mogą zaszkodzić wszystkim, obawiam się”.

Podczas przesłuchania przez prawnika Dominium Murdoch zeznał, że uważał, że wszystko w wyborach było „przesadzone” i że od początku podejrzewał oszustwa, zgodnie z aktami Dominion.

Zapytany, czy mógł interweniować, aby powstrzymać Giulianiego przed dalszym rozpowszechnianiem fałszywych wiadomości na antenie, Murdoch odpowiedział: „Mogłem. Ale tego nie zrobiłem” – czytamy w zgłoszeniu.

Reportaż Helen Koster w Wilmington i Jacka Quinna w Nowym Jorku; Montaż autorstwa Willa Dunhama

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *